Select Page

Kuidas sinu koduleht Google tulemustesse jõuab

Kuidas sinu koduleht Google tulemustesse jõuab

Selleks, et sinu koduleht jõuaks esmalt google otsingumootorisse ja sealt tulemustelehele on vaja läbida mitu etappi.

Esimene etapp – kodulehe avastamine google poolt.

Kuidas google teie kodulehe “avastab” ?  Google liigub mööda erinevaid viiteid mis kodulehed oma lehtedel jagavad.   See on nagu niitide võrgustik mis viib ühelt lehelt teisele ja teiselt lehel kolmandale jne.  Google alustas kunagi ammu 1997 aastal lehest “A” ja käis läbi kõik lehed kuhu see leht viitas. Järgmisena käis google läbi kõik need leitud lehed ning vaatas üle kõik lehed kuhu sealt omakorda viidati.  Nii on google järjest uuesti ja uuesti avastanud uusi viiteid mis viivad uutele lehtedele, mis omakorda sisaldavad jälle uusi viiteid. Sellised viited ehk lingid võimaldavad otsingumootorite automaatsetel robotitel (kutsutakse „skänneerijateks“ või „ämblikuteks“) jõuda välja miljardite omavahel seotud veebilehtedeni internetis.

Teine etapp – kodulehe indekseerimine google poolt.

Kui otsingumootor on kodulehe leidnud, siis saadetakse info uue leitud kodulehe kohta google andmebaasi kust siis omakorda saadetakse tagasi lehele juba järgmine automatiseeritud programmijupp mis kodulehe koodi järgi indekseerib lehel asetseva koodi ning  salvestab huvipakkuvad ja väljavalitud osad hiiglaslikes andmebaasides, et hiljem neid kasutada sobiva otsingu puhul. Selleks, et toime tulla selle ülimahuka ülesandega – hoida miljardeid lehekülgi, et neile sekundi murdosaga ligi pääseda,  on otsingumootorite firmad üles ehitanud andmekeskuseid üle terve maailma. Need koletislikud andmete hoiustamise vahendid hõlmavad endas tuhandeid masinaid, mis töötlevad väga kiiresti suurt hulka informatsiooni.  Kui inimene sisestab otsingusõna ükskõik millises suuremas otsingumootoris, soovib ta tulemust silmapikselt. Isegi paarisekundiline viivitus põhjustab rahulolematust ning seega töötavad otsingumootorid väga kõvasti, et anda vastuseid nii kiiresti kui võimalik.

Kolmas etapp – kodulehe näitamine google otsingutulemuses

Otsingumootori eksistentsi eesmärk on vastata päringutele mis tulevad külastajatelt.  Et olla teistest parem, et saada populaarsemaks kui teised otsingumootorid, peavad vastused olema “õiged” ehk võimalikult täpselt vastama otsingumootori külastaja murele või soovile.  Seega otsingumootorid on vastuste masinad. Kui inimene teostab osingu, siis kammib otsingumootor läbi enda indeksis asuvad miljardid kodulehed ning  teeb kahte asja korraga: esiteks selekteerib välja ja esitab ainult tulemused, mis on asjakohased või kasulikud otsijale; teiseks reastab see need tulemused vastavalt päringule sobivusele ja lehe üldisele autoriteetsusele.  Kui koduleht on küll päringule vastava sisuga kuid google kahtlustab, et tegemist ei pruugi olla usaldusväärse allikaga või on lihtsalt oluliselt kindlamaid allikaid mida kasutada, siis google kasutab neid. Kindlasti olete märganud, et mõnes valdkonnas on googlel oma “lemmik lapsed” ehk lehed mille tulemusi näidatakse sagedamini. See on nende lehtede autoriteetsuse tõttu.  Seega selleks, et kodulehte tulemustes näidata ei piisa ainult otsingufraasiga seotud sisu olemasolust, vajalik on ka autoriteetsus ehk google usaldus.

Kuidas teevad otsingumootorid kindlaks lehe asjakohasuse ning autoriteetsuse ehk populaarsuse?

Otsingumootorile tähendab asjakohasus rohkemat, kui õigete sõnadega lehekülje leidmist. Interneti algusaegadel ei läinud otsingumootorid palju sügavamale sisu asjakohasuse hindamisest, ning otsingu tulemused olid reastatud põhimõttel mida rohkem seda uhkem, ehk kes rohkem ennast ise kiitis see sai ettepoole. Aastate möödudes on nutikad insenerid leiutanud paremaid viise, et sobitada otsingutulemus vastavaks otsija päringule. Tänapäeval mõjutavad lehe asjakohasust sajad erinevad faktorid. Otsingumootorid eeldavad tavaliselt, et mida populaarsem veebileht või dokument on, seda rohkem peab see sisaldama väärtuslikku informatsiooni. See eeldus on tõestanud end olevat üsnagi edukas, kui räägime kasutajate rahulolust otsingumootoritega. Populaarsus ning asjakohasus ei ole käsitsi kindlakmääratud. Selle asemel kasutavad otsingumootorid matemaatilisi alogitme, et eraldada terad sõkaldest (asjakohasus) ning siis panevad terad kvaliteedi järgi pingeritta (populaarsus). Need algoritmid koosnevad tihti sadadest muutujatest.

Kuidas ma saan oma lehe edukaks?

Need keerulised otsingumootorite algoritmid tunduvad olevat läbistamatud. Siiski võimaldavad need mootorid ise heita veidi pilku sellesse, kuidas saavutada paremaid tulemusi või suuremat külastatavust. See mida nad annavad meile optimeerimise ja parimate praktikate kohapealt, on kirjeldatud alljärgnevalt:

SEO informatsioon Google Webmaster’i juhendist

Google soovitab järgnevat, et saada paremaid tulemusi nende otsingumootoris:

  • Tee leheküljed mõeldes kasutajatele, mitte otsingumootoritele. Ära peta kasutajaid ega esita erinevat sisu otsingumootoritele ja kasutajatele – sellist tegevust kutsutakse tihtilugu „varjamiseks“
  • Loo oma lehekülg selge navigatsiooni ja struktuuriga. Iga leht peaks olema kättesaadav läbi vähemalt ühe staatilise viite.
  • Loo kasulik ning informatsioonirohke veebileht ning kirjuta sinna lehekülgi, mis kirjeldavad sinu poolt pakutavat sisu selgelt ja täpselt. Pööra tähelepanu sellele, et sinu <title> elemendid ja ALT atribuudid on kirjeldavad ning täpsed.
  • Kasuta märksõnu, et luua kirjeldavad ning kasutajasõbralikud URL-id.

Lisaks sellele vabalt saadaolevale nõuandele on SEO tegijad viimase 15 aasta jooksul leidnud meetodeid, et eraldada informatsiooni selle kohta, kuidas otsingumootorid lehekülgi pingeritta seavad. SEO tegijad  ja internetiturundajad kasutavad andmeid, et aidata nende lehekülgedel ja klientidel saavutada paremat positsiooni selles pingereas.

Kuidas inimesed suhtlevad Google’ga

Üks kõige olulisemaid elemente SEO juures on samastumine oma sihtgrupiga. Kui oled mõistnud, mida sinu valdkonna sihtgrupp otsib, siis saad sa palju efektiivsemalt jõuda nende klientideni ning neid ka hoida. Meile meeldib öelda: „ Ehita kasutajatele, mitte otsingumootoritele“. On olemas kolme erinevat tüüpi otsingupäringid, mida inimesed tavaliselt teevad:

  • „Tegema“ (tegudele suunatud päringud) – Ma tahan midagi teha, näiteks osta lennukipiletit või kuulata muusikat
  • „Teadma“ (infopäringud) – Mul on vaja informatsiooni nagu näiteks ansambli või New Yorgi parima restorani nime
  • „Minema“ (navigatsiooni päringud) – Ma tahan minna konkreetsesse kohta internetis nagu näiteks Facebook või NFL-i kodulehekülg

Kui külastajad trükivad päringu otsingulahtrisse ja jõuavad sinu veebilehele, kas nad ikka on rahul sellega, mille nad sealt eest leiavad? See on esmane küsimus, millele otsingumootorid püüavad vastust leida miljardeid kordi iga päev. Otsingumootori peamine ülesanne on tagada asjakohased tulemused oma kasutajatele. Seega peaksid enda käest küsima, mida sinu kliendid otsivad ning teha kõik võimalik, et sinu veebileht seda neile pakuks. See, kuidas inimesed otsingumootoreid kasutavad, on aastate jooksul arenenud, kuid peamised otsingu läbiviimise põhimõtted on laias laastus jäänud samaks. Enamik otsinguprotsesse käib umbes nii:

  • enda vajaduse formuleerimine reas sõnades ja fraasides, mis on tuntud ka, kui „päring“
  • päringu sisestamine otsingumootorisse
  • otsingutulemuste läbikammimine, et leida sobilikud vasted
  • tulemusel klikkimine
  • lahenduse või selle lahenduse lingi otsimine
  • kui tulemusega rahul ei olda, siis pöördutakse tagasi otsingutulemuste juurde ning vaadatakse läbi mõni teine link või …
  • uue otsingu läbiviimine parandatud päringuga

SEO tõeline jõud

Miks peaksid inimesed investeerima aega, energiat ning ressursse SEO-ga tegelemisse? Kui vaadata otsingumootori kasutamist laiemalt, leiame paeluvat infot erinevatest uuringutest mis näitavad selgelt – SEO peaks olema teie peamine investeering kui soovite oma ettevõtet nähtavaks teha.  Kõik muud turundus ja reklaamitegevused peaks tulema alles siis kui SEO on kontrolli all.

  • veebiturunduse kulutused moodustasid eelmisel aastal ca. 77 miljardt eurot
  • see on 26% kõikidest reklaamikulutustest kokku
  • Esimene koht Google otsingutulemustes saab 18,2% kõikidest külastajatest
  • Teine koht saab endale 10,1% klikkidest,
  • kolmas 7,2% ja
  • neljas 4,8%.
  • Kõik ülejäänud positsioonid vaid 2%

Kõik need uuringud viivad meid oluliste järeldusteni:

  • Internetiotsingud on väga populaarsed kasvades vähemalt 20% igal aastal ning ulatuvad iga internetti kasutava inimeseni eestis.
  • Otsingute kaudu toimub enamus online ja offline majandustegevusest
  • Kõrgemad asetused parimatel kohtadel olevate tulemuste hulgas ei anna mitte ainult suuremat külastatavust, vaid süstib klientidesse ka usaldust kaubamärgi väärtuse ning firma või veebilehe suhtelise tähtsuse kohta

SEO põhimõtete õppimine on oluline samm enda eesmärkide saavutamiseks. „Turunduses on internet kõige laiemas mõistes, kõige olulisemaks viisiks, et jõuda klientideni ning ehitada üles oma äri“ Oluline aspekt SEO puhul on teha oma veebileht lihtsalt mõistetavaks nii kasutajatele kui ka otsingumootoritele. Olgugi et otsingumootorid on muutunud oluliselt nutikamaks, ei suuda nad siiski veel mõista veebilehte samamoodi, kui inimesed. SEO aitab mootoritel aru saada, millest iga leht räägib ning kuidas see võiks kasutajatele kasulik olla.

Levinud argument SEO vastu

Kuuleme üsna tihti selliseid väiteid: „Kui google on nii tark et suudab üles leida ja reastada miljardeid kodulehti ning esitada tulemusi reaalajas, siis pole võimalik, et google ei suuda ilma inimeste abita selgeks saada mis on kvaliteetne sisu ning laseb endaga nii lihtsasti manipuleerida.

Tõesti – Google ei luba ennast manipuleerida küll aga vajab ta natuke abi mõistmaks sisu mis inimesed lehele panevad. Kujutage ette, et te postitasite interetti pildi oma pere koerast. Inimene kirjeldaks seda, kui „musta, keskmist kasvu koera, kes näeb välja Labradori moodi ning mängib pargis“. Samas oleks ka parim otsingumootor hädas selle pildi mõistmisega. Google näeb pilti ülipika “10101010101010100110101” jadana Kuidas aga panna otsingumootor pilti  mõistma? Selleks lubab google veebihalduritel lisada vihjeid, et otsingumootorid suudaksid sisu mõista. Tegelikult on sisule õige struktuuri lisamine SEO seisukohalt esmatähtis. Nii otsingumootorite võimete kui ka piirangute mõismine võimaldab sul korralikult ehitada, struktureerida ning märgistada oma veebilehe sisu viisil, mida otsingumootorid suudavad seedida. Ilma SEO-ta oleks veebileht otsingumootoritele arusaamatum.

Otsingumootori tehnoloogia piirangud

Suuremad otsingumootorid töötavad kõik samade põhimõtete alusel nagu eelpool seletatud. Automatiseeritud otsingurobotid kammivad läbi interneti, järgnevad linkidele ning indekseerivad massiivsete andmebaaside sisu. Nad suudavad seda teha hämmastava tehisintelligentsi abil, kuid moodne otsingutehnoloogia ei ole kõikvõimas. On olemas mitmeid tehnilisi piiranguid, mis põhjustavad olulisi probleeme nii kaasatuses kui ka pingereas. Oleme välja toonud neist levinumad:

Probleemid skänneerimise ja indekseerimisega

  • Online vormid: Otsingumootorid ei ole väga head online küsimustike ja formularide täitmisel (nagu sisselogimine) ning seetõttu jääb mistahes info selle taga nende jaoks varjatuks
  • Dubleeritud leheküljed: Veebilehed, mid kasutavad CMS-i (Content Managing System) loovad tihti samast lehest dubleeritud versiooni ning see on otsingumootorite jaoks suur probleem, sest need otsivad ainult originaalset sisu.
  • Blokeeritud ligipääs: Vead veebilehtede skänneerimise direktiivides võivad viia selleni, et otsingumoototrid jäävad täielikult blokeeritud
  • Kehv linkide struktuur: Kui veebilehe viidete struktuur ei ole otsingumootorile arusaadav, siis ei pruugi need ulatuda veebilehe kogu sisuni, ehk kui ühtegi viidet lehele ei vii ei oska google seda ka kuskilt leida. Või kui see on sänneeritud, siis võib otsingumootor lugeda minimaalselt esitatud sisu ebaoluliseks.
  • Mittetekstiline sisu: Olgugi et otsingumootorid muutuvad järjest paremaks mitte-HTML-teksti lugejaks, on rikkaliku meediaformaadiga küllastatud sisu siiski nende jaoks keeruline läbi sõeluda. Selle hulka kuuluvad näiteks Flash failid, pildid, fotod, videod, audio ja plugina sisu.

Probleemid päringute ja veebilehe sidumisega

  • Ebaharilikud terminid: Tekst, mis ei ole kirjutatud üldlevinud terminite abil, mida inimesed otsingutes kasutavas. Näiteks, kui kirjutatakse „toidu jahutamise seadmetest“ kui inimesed tegelikult otsivad sõna „külmkapp“
  • Keel ning  nüansid: Näiteks otsingusõnad „automaat“ (sõiduk) ja „automaat“(relv). Kui kahtlete, siis uurige järele, mida inimesed otsivad ning kasutage täpseid vasteid enda veebilehe sisu loomisel.
  • Ebajärjekindel asukoha suunamine: Veebilehe suunamine vene keelele, kui enamik inimesi, kes teie lehte külastaksid on näiteks Soomest.
  • Segased konteksti signaalid: Näiteks, kui teie bloblogi postituse pealkiri on „Parim türgi kohvi“, kuid postitus ise on Tallinnas asuvast kohvikust, mis juhtumisi serveerib head türgi kohvi. Need segased sõnumid saadavad otsingumootoritele eksitavaid signaale.

Kontrolli, et sinu sisu on nähtav

Teha  tehnilised SEO detailid otsingumootorisõbralikuks on oluline, kuid kohe kui põhilised aspektid on täidetud, tuleb asuda oma lehe sisu ka turundama. Otsingumootorid ise ei suuda ilma teiste lehtede abita hinnata veebis asuva sisu kvaliteeti. Selle tõttu toetub Google olulisuse ja tähtsuse kriteeriumitele ning mõõdavad neid jälgides, mida inimesed teevad – mida avastavad, kuidas reageerivad, kommenteerivad ning lingivad. Seega ei saa sa lihtsalt ehitada ideaalset veebilehte ning kirjutada suurepärast sisu – sa pead tagama ka selle, et sinu suurepärast sisu ka jagatakse ning sellest räägitakse. Ning mis peamine – sellele viidatakse

Keskmiselt on lehel kuvatavaid otsingutulemusi kümme. Veebilehed, mis selle lehekülje täidavad, on seatud pingeritta. Mida kõrgemal on sinu lehekülg otsinutulemuste lehel, seda rohkem klilkke sa saad ning seda suurem on su võimalus meelitada otsijaid. Tulemused, mis on 1., 2. või 3. positsioonil saavad oluliselt rohkem külastatavust kui veebilehed otsingulehe alumisel poolel ning oluliselt rohkem, kui tulemused järgnevatel lehtedel. Fakt, et nii palju tähelepanu läheb nii vähestele lehtedele, tähendab, et otsingumootorite tulemustele on alati suur konkurents ning sinna jõudnud firmad saavad käibe kasvu ja suurenenud tellimuste kauda kopsaka rahalise preemia. Pole vahet, kuidas otsingute süsteem tulevikus muutub, veebilehed ning ärid jäävad võistlevad üksteisega tähelepanu, kasutajate külastatavuse ning kaubamärgi nähtavakstegemise nimel, mis saabub kõrgema postisiooniga otsingutulemuste seas.

Pidevalt muutuv SEO

Kui otsinguturundus 1990ndatel algas, siis olid peamisteks SEO elementideks meta võtmesõnade märgised ja võtmesõnade täitmine. 2004. aastal tõid külastatavuse lingi spämm ja ankurtekstid, hordide kaupa automaatseid kommentaarie, linkide kokkuostmine ning muu spämm. 2011. aastal olid aga juba laialt levinud meetoditeks sotsiaalmeedia turundus ning vertikaalse otsingu kaasamine. Otsingumootorid on viimistlenud enda algoritme koos selle arenguprotsessiga ning paljud võtted, mis töötasid 2004. aastal võivad nüüd sinu SEO-le hoopis kahju teha. Tulevik on ebakindel, kuid otsingu maailm ning selle muutumine on kindel. Seepärast on SEO jätkuvalt prioriteet nende jaoks, kes soovivad jääda internetis konkurentsivõimeliseks. On neid, kes väidavad, et SEO on mõtetu kuid mõtleme sellele: veebilehed võistlevad tähelepanu ning koha eest otsingumootorites ning need, kellel on teadmisi ja kogemusi oma kodulehe tõstmisega pingereas, saavad endale suurenenud külastatavuse ning nähtavuse eelise. Otsingumootorite võimed on piiratud selles osas, kuidas nad veebi skänneerivad ning sisu tõlgendavad. Veebilehekülg ei näe välja samasugune inimesele ja otsingumootorile. Selles osas me keskendume spetsiifilistele tehnilistele aspektidele veebilehtede ülesehitamises või kohandamiseks selliseks, et nad oleksid õigesti struktureeritud nii inimestele kui ka otsingumootoritele.

About The Author

Kari Kuulman

Kari Kuulman - "Kogemuseks nimetan tehtud vigasid ja vigadest saadud õppetunde" 10 aastat SEO probleemide lahendamist. Koolitamiste ja esinemiste asemel olen iga päev aidanud eesti ettevõtjatel lahendada SEO probleeme. 2016 aastal käis minu laualt läbi peaaegu 1000 erinevat probleemset kodulehte. Olen hoidnud ennast eemale esinemistest, avalikest esinemistest ja meediast. Mulle ei meeldi esinemised ja ma ei ole hea suhtleja. Nüüd aga on tulnud aeg jagada 10 aastaga kogunenud teadmisi teiega.

MIKS SEOKOOL ?

SEOkool jagab kogu SEO valdkonna informatsiooni, uudiseid, meetodeid ja muudteiega tasuta. Miks? Mida targemad ja teadlikumad on inimesed seda meeldivam on oma tööd teha ja seda vähem liigub Eesis ringi pettureid kes SEO mainet alla viivad.

Follow Us